Consultancy

Neden Herkes BNPL’yi Konuşuyor? Şimdi Al Sonra Öde’nin Yükselişi

October 15, 2023

2000’li yılların başından beri kullanılan ve Pandemi ile birlikte Dünya’daki popülerliği hızla artan BNPL, son yıllarda Türkiye’de de adını sıklıkla duyduğumuz bir ödeme yöntemi haline geldi.

Şimdi Al Sonra Öde anlamına gelen Buy Now Pay Later (BNPL) terimi isminden de anlaşılacağı gibi yapılan bir alışverişin ertelenerek yahut taksitlendirilerek daha sonra ödenmesine yönelik bir hizmet. Bu yazımızda, müşteri davranışları üzerinden BNPL hizmetinin tüketiciler için cazibesini inceliyor olacağız.

Alışık olduğumuz ödeme yöntemlerinin başında kredi kartları ve ihtiyaç kredi yer alıyor. BNPL ise varlığını Bankalardan ayrışan Finansman Şirketleri ile devam ettiriyor. Basitçe açıklamak gerekirse alışveriş kredisine karşılık gelen bu ödeme yöntemini kullanan şirketler, müşterilerine kredi kartı deneyimi yaşatıyor. Peki insanlar neden ihtiyaç kredisi çekmek veya kredi kartı ile ödeme yapmak yerine BNPL ile ödeme yapmayı tercih ediyor?

2022 Ağustos ayında Ipsos tarafından gerçekleştirilen Antikriz Raporu’ndan derlenen verilere göre Türkiye’de her 10 kişiden 7’sinin kullandığı bir kredi kartı var (1). Kredi kartları, yapılan alışverişler karşılığında sundukları para yerine geçen puanlar ve çeşitli markalarla yaptıkları iş birlikleriyle çekiciliğini korusa da düzenli olarak alışveriş yapmayan tüketiciler için yüklü bir alışveriş tutarı karşısında yetersiz kalıyor.

BNPL imkânı sunan finansman şirketleri; beyaz eşya, mobilya, sezonluk giyim alışverişleri gibi tek seferlik ve yüklü tutarlardaki alışverişler için Kredi Kartı limitini kalıcı olarak arttırmak istemeyen tüketiciler için makul fırsatlar sunuyor. Kısıtlı zaman ve belirli mesai saatlerinde çalışan tüketiciler, İhtiyaç Kredisi için Banka başvurularıyla uğraşmak yerine bu tip şirketlerin mobil uygulamalarına kimlik bilgileriyle giriş yaparak tamı tamına alışveriş tutarları kadar kredi çekebiliyor ve bunu çeşitli vade sayılarıyla taksitlendirebiliyor veya ödemeyi erteleyebiliyor. Kulağa çekici geliyor değil mi?

Bunun yanında, kredi ödemelerini sahip oldukları herhangi bir kredi kartıyla yaparak finansman şirketinin sunduğu erteleme seçeneklerine 1 ay daha ekleyebiliyorlar. Bu seçenek yalnızca yüklü alışverişlerde değil, önceliklendirilmesi gereken daha mütevazi tutarlar için de BNPL teklifini cazip hale getiriyor. Kredi kartında limit kalmaması durumunda BNPL yöntemi ile sonraki aya ertelenen alışveriş, bir sonraki ayın ekstresine dahil edilebiliyor.

Bu yöntem, acil durumlar ve yüklü tutarlardaki alışverişler dışında dönemsel harcamaları yıla yaymak için de sıklıkla kullanılabiliyor. Kış aylarında artan doğal gaz faturaları, tatil alışverişleri veya okul masrafları gibi dönemsel harcamalarını taksitlendiren tüketiciler, her ay ödeme yaparak yıllık bütçelerini daha dengeli bir şekilde kullanabiliyor.

BNPL teklifinden yararlanmanın diğer avantajı ise bu şirketlerin müşterilerine fiziksel bir kart oluşturmadığı ve para giriş çıkışına izin veren cari bir hesap sunmadığı için kredi kullanılırken kabul edilen teklif dışında herhangi bir ödeme veya kesinti olmayacağı garantisi. Giyim, teknoloji, beyaz eşya, enerji ve diğer pek çok sektörde yaygın olarak kullanılan BNPL teklifini sunan finansman şirketleri de Bankalar gibi BDDK (Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu) tarafından düzenleme ve denetlemeye tabi. Bu da şirketlerin güvenilirliğini arttırıyor ve müşterilerine yasal olarak haklarının korunduğunun garantisini veriyor.

Taksit ve erteleme seçenekleri her ne kadar cazip olsa da ödemelerin birikmesi veya gecikmesi durumunda tüketicilerin ödeme güçlüğü yaşaması mümkün. Bu yüzden BNPL tekliflerinin de tıpkı kredi kartları ve ihtiyaç kredileri gibi dikkatli kullanılması gerekiyor.

Tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda BNPL teklifi sunan şirketlerin Türkiye’deki yükselişi hızla devam edecek gibi duruyor. Elbette bu sektörde müşteriye sunulan kullanım ve ödeme kolaylığı, tercihi büyük oranda etkiliyor. Bu durum da teknolojik altyapıyı sektöre yeni girecek ve varlığını koruyan şirketler için rekabetin en önemli unsuru haline getiriyor. Her geçen gün artan teknolojik olanaklar ve müşteri deneyimini geliştiren yöntemlerle Innovance, bu alandaki sektör liderlerine sunduğu hizmetle kanıtlanmış bir tecrübe ortaya koymakta.

Siz de popülerliği hızla artan BNPL pazarında yerinizi almak istiyorsanız ve bu yolculukta size eşlik edecek bir çözüm ortağına ihtiyacınız varsa Innovance yanınızda.


Kaynak: https://fintechistanbul.org/2022/09/12/arastirma-turkiyede-her-10-kisiden-7sinin-kredi-karti-var/

Author: Ekinsel Akça

Tags

BNPL Buy Now Pay Later Şimdi Al Sonra Öde